emel saya di ezzreenn@yahoo.com untuk tempahan makeup

emel saya di ezzreenn@yahoo.com untuk tempahan makeup

Thursday, March 20, 2014

Buat Mask dan Scrub sendiri jee...




     Sengkek time sangat aku tak suka..  tapi nak buat camne.. gaji dah habis maka kenelah aku cari jalan
     macamana nak buat sesuatu perkara yang aku nak tu dengan cara percuma.


     dah sebulan aku tak buat facial muka sebab tak ada masa!!! damn! so nak tak nak kenelah aku cari
     jalan buat facial jugak tapi buat sendiri means tak pergi kedai yang selalu aku pergi sebab memang
     tak de masa kot.. ermmm...


     al kisah aku piker dan yeahh nak buat dan memang dah buat pon mempersembahkan MASK muka
     dan SCRUB muka. muka kena lah kasi cuci maaa.. kasi dalam itu skin kita kasi bersih maa..
     lua nampak cantek tapi dalam itu kulit apa cerita.. jadi mari kita D.I.Y our mask and scrub ! dan jangan
     risau walau ada telur tapi tak bau busuk tau ! sebab ada beras yang kita hangitkan tadi. sangat wangi!
     rasa macam nak makan muka sendiri je -.-' ohhh~


     tak susah pun nak buat malah bahan-bahan pon boleh didapati di dapur masak korang yang berdekatan!
     ngeee :D antara bahannya adalah :


  • beras
  • kunyit
  • air
  • telur

cara membuat SCRUB :


  • masukkan beras ke dalam kuali ( tanpa minyak ) , kacau-kacau hingga separa hangit
  • dah separa hangit sila tumbuk dalam lesung ( tips : nak cepat hancur, korang pusingkan 360 darjah nanti beras tu hancur sendiri dan cepat tau!
  • masukkan dalam mangkuk
  • masukkan kunyit dan sedikit air di dalam beras tadi
  • SIAP! boleh pakai dah dekat muka :) 

cara membuat MASK :

  • masukkan beras ke dalam kuali ( tanpa minyak ) , kacai-kacau hingga separa hangit
  • dah separa hangit sila tumbuk dalam lesung ( tips : nak cepat hancur, korang pusingkan 360 darjah nanti beras tu hancur sendiri dan cepat tau!
  • masukkan dalam mangkuk 
  • masukkan kunyit, telur dan KACAU!
  • SIAP! boleh pakai dekat muka :) 

 

beras yang dah dihangitkan 



pusingkan beras 360 darjah nanti beras hancur sendiri dengan cepat!




dah siap hancur :) 



ini untuk MASK :) masukkan bahan-bahan seperti yang aku 
nyatakan diatas :) 
p/s : maaf  gambar agak ribut -.-'



ini untuk SCRUB :) 
sental-sental di muka terutama korang yang ada black head, white head, head head head bagai




ini muka aku tengah pakai MASK :) tunggu kering <3



MASK dah kering.. ketat nya muka ku :') 



dah siap cuci :) 
dah pakai, rasa muka sendiri dengan tangan ya ampon!!
lembut nya!!!!!!! segar!!! :D
yingge yingge!~


     ok tu je aku nak share. semoga dapat membantu kepada mike mike di luar sana yang konpius nak buat
     mende alah ni camne :) selamat mencuba and GOOD LUCK! mwahh ;-* 







8 20000 orang nak tau RAHSIA bunga!:

  1. Hai bunga! Kalau nak senang buat mask, cuba gune tepung beras campoq dgn air.. kalau nak mcm scrub muka, mybe buleh cube oat dgn honey... neway, Salam perkenalan ye.

    ReplyDelete
  2. ow....mcm tue...nak cube la....tenkiu share tips

    ReplyDelete
  3. akak lawa!! Sye nk try la nanti tq><

    ReplyDelete
  4. akak lawa!! Sye nk try la nanti tq><

    ReplyDelete
  5. Sis, telur tu sekali semua atau yang putih tu je?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Sis pakai skincare apa ye selain mask ni?

    ReplyDelete
  8. Sis pakai skincare apa ye selain mask ni?

    ReplyDelete

100,000 PENGOMEN SETIA!!